Sportvoedingsadvies

Of je nu graag die 5 km wil lopen, of dat je hoofdklassespeler bent in de hockeysport. Voor iedereen geldt dat voeding invloed kan hebben op je prestatie. Als je de optimale voeding hebt zal dat zeker helpen je prestatie te verbeteren. 


Waarom speciaal advies voor sportvoeding?

Iedere sporter is anders en daarom bestaat er geen algemeen voedingsadvies. De juiste voeding hangt bijvoorbeeld af van je trainingsschema en de intensiteit waarmee wordt getraind. Daarnaast is er op het gebied van voeding nog voor veel sporters een hoop onbekend. 


De sportdiëtist kan alle vragen omtrent sportvoeding beantwoorden zoals bijvoorbeeld:

Heb ik sportsupplementen nodig?
Wat eet ik voor de wedstrijd?
Wanneer en wat kan ik het beste ontbijten/lunchen op een wedstrijddag?
Hoe zorg ik ervoor dat ik minder last heb van maag-darmklachten tijdens het sporten?
Welke sportdrank kan ik het beste gebruiken?
Hoeveel eiwitten heb ik nodig voor spieropbouw?
Hoeveel moet mijn kind eten op een trainingsdag?
Advies om af te vallen? Advies om het juiste gewicht te behouden/bereiken
Hoe vergroot ik mijn glycogeenvoorraad?

Advies

De diëtist zal bij individuele begeleiding aan het werk gaan met de doelen en wensen van de sporter. Er wordt bijvoorbeeld een voedingsadvies gegeven zodat de glycogeenvoorraad optimaal is, een herstelvoeding om blessures te voorkomen of een vochtplan om het risico op uitdroging en prestatieverminderen tijdens te inspanning te verlagen. 

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de sporter zelf goede keuzes kan maken en weet wat hij of zij het beste voor, tijdens en na de inspanning kan eten en drinken. 

De voordelen van goede sportvoeding op een rijtje:

Prestatieverbetering
Minder kans op blessures
Sneller herstel
Beter uithoudingsvermogen
Betere prestatie en concentratie tijdens de training
Werken aan een optimaal lichaamsgewicht en lichaamssamenstelling.

Bij Blog & news worden actuele onderwerpen en vragen van sporters besproken wat betreft sportvoeding